10 Juli 2012

Doa Harian di Bulan Ramadhan (2)


Hari: 16

Ya ALLAH.
Berilah aku kemampuan untuk hidup sebagaimana kehidupan orang-orang yang baik.
Dan jauhkanlah aku dari kehidupan bersama orang-orang yang jahat.
Dan naungilah aku dengan rahmatMu hingga sampai ke alam akhirat.
Demi ketuhananMu wahai Tuhan Seru Sekalian Alam.

Hari: 17

Ya ALLAH.
Tunjukkanlah aku kepada amal kebajikan dan penuhilah hajat serta cita-citaku.
Wahai Yang Maha Mengetahui keperluan, tanpa pengungkapan permohonan.
Wahai Yang Maha Mengetahui segala yang ada di dalam hati seluruh isi alam.
Selawat ke atas Nabi Muhammad dan keluarganya yang suci.

Hari: 18

Ya ALLAH.
Sedarkanlah aku akan berkah-berkah yang terdapat di saat saharnya.
Dan sinarilah hatiku dengan terang cahayanya.
Dan bimbinglah aku dan seluruh anggota tubuhku untuk dapat mengikuti ajaran-ajarannya.
Demi cahayaMu, wahai Penerang Hati para arifin.

Hari: 19

Ya ALLAH.
Penuhilah bahagianku dengan berkah-berkah Ramadhan.
Dan mudahkanlah jalanku menuju kebaikan-kebaikannya.
Janganlah Engkau jauhkan aku dari keterkabulan amal-amalku di dalamnya.
Wahai Pemberi Petunjuk kepada kebenaran yang terang.

Hari: 20

Ya ALLAH.
Bukakanlah bagiku pintu-pintu syurga dan tutupkanlah bagiku pintu-pintu neraka.
Dan berikanlah kemampuan padaku untuk membaca al-Quran.
Wahai Penurun Ketenangan di dalam hati orang-orang mukmin.

Hari: 21

Ya ALLAH.
Berilah aku petunjuk menuju kepada keredaanMu.
Dan janganlah Engkau beri jalan kepada syaitan untuk menguasaiku.
Jadikanlah syurga bagiku sebagai tempat tinggal dan peristirehatan.
Wahai Pemenuh Keperluan orang-orang yang meminta.

Hari: 22

Ya ALLAH.
Bukakanlah bagiku pintu-pintu kurniaMu.
Turunkan untukku berkat-berkatMu.
Berilah kemampuan untukku kepada penyebab-penyebab keredaanMu.
Dan tempatkanlah aku di dalam syurgaMu yang luas,
wahai Penjawab Doa orang-orang yang dalam kesempitan.

Hari: 23

Ya ALLAH.
Sucikanlah aku dari dosa-dosa, dan bersihkanlah diriku dari segala aib.
Tanamkanlah ketaqwaan di dalam hatiku,
wahai Penghapus Kesalahan orang-orang yang berdosa.

Hari: 24

Ya ALLAH.
Aku memohon kepadaMu hal-hal yang mendatangkan keredaanMu.
Dan aku berlindung denganMu dan hal-hal yang mendatangkan kemarahanMu.
Dan aku memohon kepadaMu kemampuan untuk mentaatiMu serta menghindari kemaksiatan terhadapMu,
wahai Pemberi para peminta.

Hari: 25

Ya ALLAH.
Jadikanlah aku orang-orang yang menyintai auliyaMu dan memusuhi musuh-musuhMu.
Jadikanlah aku pengikut sunnah-sunnah penutup NabiMu,
wahai Penjaga Hati para Nabi.

Hari: 26

Ya ALLAH.
Jadikanlah usahaku sebagai usaha yang disyukuri,
dan dosa-dosaku diampuni,
amal perbuatanku diterima,
dan seluruh aibku ditutupi,
wahai Maha Pendengar dari semua yang mendengar.

Hari: 27

Ya ALLAH.
Rezekikanlah kepadaku keutamaan Lail al-Qadr,
dan ubahlah perkara-perkaraku yang sulit menjadi mudah.
Terimalah permintaan maafku, dan hapuskanlah dosa serta kesalahanku,
wahai Yang Maha Penyayang terhadap hamba-hambaNya yang soleh.

Hari: 28

Ya ALLAH.
Penuhkanlah hidupku dengan amalan-amalan sunnah,
dan muliakanlah aku dengan terkabulnya semua permintaan.
Dekatkanlah perantaraanku kepadaMu di antara semua perantara,
wahai Yang Tidak Disibukkan Oleh Permintaan orang-orang yang meminta.

Hari: 29

Ya ALLAH.
Liputilah aku dengan rahmat dan berikanlah aku taufiq dan penjagaan.
Sucikanlah hatiku dari noda-noda fitnah,
wahai Pengasih terhadap hamba-hambaNya yang mukmin.

Hari: 30

Ya ALLAH.
Jadikanlah puasaku disertai dengan syukur,
dan penerima di atas jalan redhaMu dan redha rasul.
Cabang-cabangnya kukuh dan kuat berkat pokok-pokoknya.
Demi kenabian Nabi Muhammad dan keluarganya yang suci,
dan segala puji bagi ALLAH Tuhan Sekalian Alam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar